پاسخ های روزگار ایرانی

۵- با توجه به آنچه که تاکنون آوردم  باید روشن شده باشد که من نه تصور مبهم، بلکه تصور روشنی از آنچه شورای نگهبان در خصوص احراز یا عدم احراز صلاحیت انجام می دهد دارم و اینکه برچه اساسی فرد یا افرادی را دارای صلاحیت برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری معرفی می کنند.  

 

۶- در خصوص عزل خود به خودی ولی فقیه یک بار دیگر توجه شما را به بخشی از مطلبی  که در پاسخ پرسش شماره ۱۳ پرسش و پاسخ در خصوص ولایت فقیه آورده ام جلب می نمایم:

اصولا آن‌چه مجلس خبرگان انجام مى‌دهد اعلام و تشخیص عزل، و نه حکم به عزل است. زیرا همان گونه که به هنگام اعلام رهبرى و تعیین وى به عنوان ولىّ فقیه، کار مجلس خبرگان «نصب» ولىّ فقیه نیست و این گونه نیست که با حکم مجلس خبرگان، ولىّ فقیه واجد شرایط رهبرى و ولایت شود بلکه او قبلا خودش شرایط رهبرى را داشته و خبرگان فقط شهادت داده و تشخیص مى‌دهند که این شخص مصداق آن نصب عامّى است که امام زمان(علیه السلام) در زمان غیبت کبرى دارند، در مورد عزل هم به محض این‌که رهبر، بعضى یا همه شرایط لازم براى رهبرى و ولایت را از دست بدهد خود بخود از رهبرى عزل شده و مشروعیتش زایل مى‌شود. و به همین دلیل هم گرچه مجلس خبرگان امروز تشخیص آن انحراف و از دست دادن شرایط را مى‌دهد اما کلّیه تصمیم‌ها، عزل و نصب‌ها و تصرفات و دستورات او از همان زمانى که شرط را از دست داده از درجه اعتبار ساقط مى‌شود. بنابراین همان گونه که در ابتداى امر، کار مجلس خبرگان «کشف» و تشخیص فرد واجد شرایط، و نه «نصب» او، مى‌باشد در انتها هم کار مجلس خبرگان تنها «کشف» و تشخیص از دست دادن شرایط است و عزل به صورت خود بخود انجام مى‌پذیرد. 

  

ادامه دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.