هر کتابی ارزش یک بار خواندن را ندارد!

این که "هر کتابی ارزش  یک بار خواندن را دارد"  سخن درستی نیست زیرا: 

 1- تعداد کتاب ها زیاد است و ما با این شعار نمی رسیم همه ی کتاب ها را  بخوانیم، لذا ممکن است  خیلی از کتاب های بدرد نخور را بخوانیم و خیلی از کتاب های بدرد بخور را نخوانیم.

2- تعداد کتاب های بد کمتر از کتاب های خوب نیست، اگر با این شعارهرچه به  دست ما رسید بخوانیم، ممکن است به همان تعداد که کتاب خوب می خوانیم، کتاب  بد  بخوانیم. 

3- اگر با این شعار، هرچه به دست ما رسید بخوانیم، ممکن است در کل عمر خود،  فقط کتاب بد به دست ما برسد و ما فقط کتاب بد بخوانیم. 

4- ممکن است فهم خیلی از کتاب هایی که به دست ما می رسد و بر اساس این شعار تصمیم می گیریم آن ها را بخوانیم برای ما دشوار باشد، در این صورت فقط روی آن ها  صرف وقت می کنیم و  چیز زیادی هم عاید ما نمی شود.  

5- خیلی از کتاب ها هیچ ارتباطی به زندگی ما ندارند، نه با گذشته ماارتباط دارند و نه  با آینده ی ما، ما چرا باید آن ها را تحت این عنوان که هر کتابی ارزش یک بار خواندن را دارد، بخوانیم؟  

6- خیلی از کتاب ها را باید بعد از خیلی از کتاب های دیگر بخوانیم، اگر بر اساس این شعار هر کتابی به دست ما رسید بخوانیم، بخش بزرگی از عمر خود را بیهوده از دست می دهیم. 

7- ما توان ارزیابی خیلی از کتاب ها را نداریم و نمی توانیم بفهمیم حرف های آن ها درست است یا غلط، لذا با این شعار نباید هر کتابی به دست ما رسید بخوانیم و در ذهن خود لاطایلات و خزعبلات  جمع بکنیم. 

8- ... 

ما حتما باید زیر نظر: 

 یک نفر اهل مطالعه و کتاب خوان، کتاب بخوانیم و  چون خدا و قرآن و پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) و بر اساس سخن آنان ولی فقیه  را دوست داریم و می خواهیم مطالعات ما مورد  نظر و رضایت شان باشد، لذاباید  زیر نظر یک نفر که در خط ولایت فقیه است کتاب بخوانیم، زیر نظر یک نفر که افکار و اعمالش نشان می دهد، در خط ولی فقیه است کتاب بخوانیم.  این گونه افراد را می توانیم بیشتر  در مساجد،  در میان روحانیون مساجد  و نیز کسانی که در مساجد حضور پیدا می کنند، پیدا بکنیم.  این افراد، هم خط فکری شان درست است، هم نویسندگان خوب را می شناسند، هم کتاب های خوب را و هم توان پاسخ گویی به سوالات ما را دارند  لذا ما که اهل مطالعه و کتابخوان هستیم فریب نمی خوریم. آن وقت هم خودمان هدایت می شویم و هم  دیگران را به راه راست هدایت می کنیم.  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.